5-2 kuren. Den hurtige guide.

Denne engelske video med titlen The Fast guide to the fast diet gennemgår på lidt over 6 minutter kuren. Guiden er lavet af Kevin Partner.




Hermed starter oversættelsen af hvad Kevin Partner har indtalt i videoen:

Lad os starte med de små tegn.

Det er naturligt for de fleste pattedyr inklusive mennesker at opleve faste og hungersnød, snarere end den konstante græsning, der er blevet normalt for de fleste mennesker i den udviklede verden.

Vores krop er derfor bygget til at opleve faste.

Eksperienter foretaget i løbet af de sidste 50 år har vist en sammenhæng mellem det at begrænse indtaget af kalorier og lang levetid hos gnavere.

Nogle mennesker har sat dem selv på en permanent lav-kaloriekur, hovedsageligt på frugter og grøntsager og dette synes at føre til en bedre overordnet sundhedstilstand men det er ikke en pris som de fleste mennesker er villige til at betale.

Mange videnskabsfolk tror at faste 2 dage om uger er nok til udløse betydelige sundhedsmæssige fordele og hjælpe folk til vægttab.

Ved at begrænse kalorieindtag til 1/4 pr dag (600 for mænd og 500 for kvinder) ser det ud til at kroppen gør to ting:

  1. Først går kroppen i reperationstilstand, præcis hvorfor dette skulle være tilfældet er ikke kendt, men der er god dokumentation for, at fasten opfordrer kroppen til at helbrede sig selv.
  2. Desuden forårsager spisning produktion af væksthormon der er nødvendigt, men det kan være farligt, hvis de hele tiden produceres.

Voksne mennesker brødføder dem selv, som om de er børn der er ved at vokse op.

Den anden ting, der synes at ske i løbet af faste er, at kroppen begynder at forbrændende fedt.

Når du har opnået et vægttab på en standard kost, kommer du til et punkt hvor det er svært at tabe sig mere, det skyldes måske at du spiser lige nok mad til at forhindre fedt i at blive forbrændt

På fastedage skal kroppen forbrænde fedt for at få sine kalorier.

Så ved at faste to dage om ugen, kan du både tabe dig og få et mere sundt liv, men det er ikke den bedste del:

Tænk på en normal diæt –  alt efter hvilken af de populære kostplaner du følger vil de alle være med til at reducere dit kalorieindtag hver dag.

Resultatet er, at du føler det som om du mangler noget og i sidste ende vil de fleste mennesker give op.

5:2 faste er fundamentalt anderledes. Du begrænser dit kalorieindtag seriøst på to dage om ugen men spiser helt normalt resten af ugen uden at tælle kalorier.

Det er vigtigt at du gør dette, det hele handler om psykologi.

Traditionelle diæter handler om at forbyde ting, med 5:2 fasten er du aldrig længere end en dag fra at måtte spise det du har lyst til. Så når du bliver sulten – og det vil du blive – så kan du minde dig selv om at i morgen må du spise normalt. Det er en meget vigtig motivationsfaktor.

Så du begrænser dit kalorieindtag to dage om ugen til 500 kcal (kvinder) og 600 kcal (mænd) og resten af ugen kan du spise normalt.

Hvor simpelt kan det lige være?

Når du har opnået det ønskede vægttab kan du reducere fasten til en dag om ugen for evigt, for at vedligeholde dit nye niveau af sundhed.

Lad os kigge på nogle taktikker for at få det meste ud af dine fastedage.

Taktik 1: Målinger

  • Vej dig selv
  • Beregn dit BMI
  • Hvis du har en vægt med fedtprocentmåler, få målt din fedtprocent.
  • Mål omkring din navle og nakke.

Hvis du ikke gør dette, kan du ikke være sikker på at du opnår dine mål.Vej dig selv hver anden uge og tag de andre mål en gang om måneden.

Taktik 2: Faste fastedage

De fleste folk faster mandag og torsdag og holder weekenden fri.

Taktik 3: Spring ikke morgenmad over

… hvis du er vant til at spise morgenmad.

De fleste folk har en morgenmad på 200 kcal og spiser igen om aftenen. Dette giver en fasteperiode på 10-12 timer i løbet af dagen.

Taktik 4: Fyld din aftensmad med proteiner og grøntsager

Proteiner hjælper med at afhjælpe sulten og de fleste grøntsager indeholder et meget lavt antal kalorier sammenlignet med kød, undtagelsen er kartofler som har et højt indhold af kulhydrater.

Dette bringer os til

Taktik 5: Skift kulhydrater ud

Den nemmeste måde at planlægge dit 300 kcal (kvinder) eller 400 kcal (mænd) hovedmåltid er at udskifte hydrater med andre grøntsager.
Rå kartofler indeholder ca 1 kcal pr 1 gram og giver således op til 250-300 kcal i en normal portion.
Pasta indholder endda flere kulhydrater. Erstat kulhydraterne med gulerødder – en medium størrelse gulerod
indeholder 30 kcal – ærter, broccoli eller svampe.

Hvis du laver mad til andre der ikke er på 5:2 faste kan du basere din opskrift på deres, men udelade kulhydrater.

Taktik 6: Quorn

Quorn “kyllingestykker” (som er lavet på svampeprotein og ikke fra kylling) indeholder kun halvdelen af kalorier i forhold til kyllingebryst og koster kun halvdelen og indeholder dobbelt så mange fibre.

Brug dem i en wok og du kan næsten ikke smage forskel og Høne-Pøne slipper for den ultimative ofring.

Hvad kan du forvente?

Du vil blive sulten på en fastedag, i mit tilfælde er det ofte mellem frokost og tidlig aften.
Væn dig til at være sulten og accepter det. Husk på at det er når du er sulten, at dit fedt bliver forbrændt.

I modsætning til en populær tro vil en rask person ikke opleve sukkermangel, mathed og svaghed på en fastedag.

Jeg fandt ud af at jeg nogen gange blev kold, især mine hænder, når kroppen gik i nøddrift, der sker når kroppen er ved at forbrænde fedt.

De første par uger er de mest besværlige, i mit tilfælde blev de 2 fastedage rutine efter 6 uger.
Mit resultat efter 6 uger:

  • Vægttab: 3,4kg
  • 7% mindre kropsfedt
  • Faldet 2 i BMI
  • 2,5cm mindre i livvidde

Det er her er min lynguide til 5:2 faste – jeg anbefaler på det varmeste at du læser den officielle bog (det tager nok nogle timer) – der er trods alt en potentiel livsstilændring så er det ikke værd at at gå glip af Eastenders?

Glædelig faste

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 8.0/10 (3 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +3 (from 3 votes)
5-2 kuren. Den hurtige guide., 8.0 out of 10 based on 3 ratings
Hvis du syntes om dette indlæg, vil jeg sætte stor pris på at du vil skrive en kommentar og/eller dele den med dit netværk.

2 tanker om "5-2 kuren. Den hurtige guide."

  1. Susan

    Hejsa

    Ville bare lige rette din skrivelse om Quorn… Det er ikke kød, men svampeprotein, som vegetar spiser i stedet for kød. Jeg skriver det mere så når andre læser, kan det godt forståes som at du bare kan lave kyllingetern.

    Med venlig hilsen
    Susan

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
    Svar
    1. Tim Forfatter

      Hej Susan

      Tak for din kommentar, jeg har opdateret siden.

      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
      VN:F [1.9.22_1171]
      Rating: 0 (from 0 votes)
      Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *